A life coaching folyamatok sikerének egyik nagyon fontos alapfeltétele az, hogy a kliens megoldás orientált, cselekedni akaró legyen.
Mit jelent ez tulajdonképpen?
A megoldás orientált viselkedés azt jelenti, hogy ha valaki valamit akar, bármit az életében, az megtalálja annak a valaminek a megvalósításának módját, ha idő közben nem változtat a célon – de mindegy is az, mert bármi legyen a célja, úgyis annak megvalósításán fog tevékenykedni és nem pedig sopánkodni az esetleges akadályokon. Vannak olyan emberek, akik megfelelő életirányítási és problémamegoldási stratégiával rendelkeznek, amihez még kellő kitartás és bátorság is társul. Ezeknek az embereknek valószínűleg nem lesz szükségük coachra. Azonban ezek a hét danos életstratégiával rendelkező emberek is kerülhetnek olyan szituációba, amiben még nem elég járatosak és szeretnék magukat trenírozni a döntésük meghozatala, a lépésük megtétele előtt. Többen vannak azonban azok, akik azért jönnek life coachhoz, business, életmód coachhoz, művészeti coachhoz, mert ott van bennük az elhatározás, tudják, hogy neki kell tennie a dolgokért, igen-t mondanak a cselekvésre, de szükségük van támogatásra. Ez a legjobb állapot a coach számára, mert ezekkel az emberekkel lehet igazán jól dolgozni, és ezek az emberek látványos fejlődésen mennek keresztül.
Aki cselekvő és képes, akar, az az ember miért nem tud önmaga egyedül lépni?
Tudni, tud, csak kell neki a támogatás ahhoz, hogy valóban mindent észrevegyen és szeretné magát biztosnak tudni döntésében. Sokan vannak, akik nem rendelkeznek olyan barátokkal, akikkel az életük egy-egy területét meg tudnák professzionális szinten beszélni, vagy egy kívülálló ember kérdéseinek útmutatásával szeretnék átgondolni egy-egy elakadásukat, problémájukat vagy célkitűzésüket. Tehát nem kérdés, hogy miért jutnak el egy coachhoz.
Vannak olyan kliensek, akik nem igazán szeretnek erőfeszítéseket tenni az életükben létrejövő helyzetek megoldása érdekében. Ők azt hiszik a coaching folyamatról, hogy egy annyira instant módszer, hogy bejön az ülésre és kimegy a megoldással és közben neki semmit sem kell tennie. Nos, aki azt hiszi, hogy a coaching ilyen, az sajnos csalódni fog. A coaching során az embereknek sok esetben nézőpontot, szemléletet kell váltaniuk ahhoz, hogy egy-egy helyzetüket a másik szemszögéből is meglássák, vagy ők saját magukat meglássák egy kívülálló szemével, és így tudjanak önmagukért és a helyzetért legjobban cselekedni, amivel elérik a áhított céljukat. A coaching folyamat a cselekvésről szól, arról, hogy a kliens megtegyen bizonyos lépéseket az életének fejlődése érdekében legyen az “csupán” a gondolkodásának az áttranszformálása, vagy egy valódi cselekedet. Akik erre még nincsenek készen, azok még a coaching folyamatra sincsenek készen. A coaching során fontos, hogy az ember nyitott legyen önmaga és a világ számára is.
Aki eljut egy coachhoz, már jó úton jár, hacsak nem egy újabb fellángolás, amit nyilván nem gondol komolyan, de ad neki egy esélyt, mert “a Péternek, és a Juditnak is bejött, hát miért ne, de én úgysem hiszek benne igazán és mellesleg nincs is sok kedvem hozzá”. A coaching folyamatot komolyan kell gondolni, ahhoz, hogy egy coach segíteni tudjon, azaz az kliens saját magán tudjon segíteni a coach támogatásával.
Mi van akkor, ha a kliens problémaorientált?
A megoldás orientált viselkedést is elő lehet “varázsolni” a kliensből. Olyan kérdésekkel kell őt támogatni, amiből ő maga jön rá arra, hogy a megoldás ebben a problémaorientált gondolkodási keretből soha nem fog megvalósulni. Egyszerűen nincs metszet. Ha a kliens megérett a változtatásra, és a kérdések útján “aha” élményt kap és elég vonzó számára a céljával elérhető nyereség, akkor képes lesz a gondolkodását a megoldás felé terelni.
Tehát összefoglalva. A coaching erőfeszítést igényel a klienstől , és ha ezt a kliens nem érti meg, nem hajlandó semmilyen irányba sem kimozdulni, akkor még várnia kell a folyamattal. Azonban, aki hajlandó kilépni a korlátozó hitrendszeri kötelékéből, a problémamegoldó viselkedésének sötét cellájából, az sikereket tud elérni a coaching folyamat során.